tudatelmélet [a. theory of mind (ToM), mind reading; n. Theorie des Geistes]

A tudatelmélet (Theory of Mind vagy elmeolvasás) egy univerzális mentális képesség, amely lehetővé teszi, hogy a viselkedés látható megnyilvánulásai alapján magunknak vagy másoknak különböző mentális állapotokat (érzelmeket, szándékokat, ismereteket, terveket, hiteket, vágyakat stb.) tulajdonítsunk és a viselkedést ez alapján magyarázzuk. Például, két személy elpirulása, a köztük lévő finom érintések, hosszabb szemkontaktus alapján egy a viselkedésük mögött álló, közvetlenül nem látható mentális állapotra, a szerelemre következtessünk. A kognitív narratológia képviselői szerint a tudatelmélet a fikcionális narratív szövegek megértésében szerepet játszó egyik legfontosabb kognitív eszköz. A fikcionális szereplők viselkedését automatikusan a valós emberek viselkedésének megértésére és megjóslására kialakult kognitív apparátusunkkal, mentális állapotaik: vágyaik, szándékaik, érzelmeik stb. alapján magyarázzuk, magyarázatainkat pedig metareprezentációs formában tároljuk. E képességünk kiemelkedő szerepet játszik a fikcionális szereplők modellálásában, az empátia, a szimpátia és az antipátia reakciók kialakításában és a szereplők motivációinak meghatározásában. Kihatása van továbbá az irodalmi szövegek, szerzők és olvasók osztályozására. Egyes elméletalkotók a narratív fikciók legfontosabb evolúciós szerepét is e képességünk szervezésében, gyakorlatoztatásában és fejlesztésében jelölik meg.

Sz. E.

Irodalom

  • Altman, Ulrike et. al, Fact vs. fiction – how paratextual information shapes our reading processes. Social Cognitive and affective Neuroscience 2014: 9, 22-29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3871725/
  • Baron-Cohen, Simon, Mindblindness: An essay on autism and theory of mind. Cambridge, MA: MIT Press, 1995.
  • Bereczkei Tamás, Evolúciós pszichológia, Budapest: Osiris, 2003, 338-344; 380; 365-369; 383-385.
  • Oatley, Keith, The cognitive science of fiction. WIREs Cognitive Science 2012: 3, 425-430. doi: 10.1002/wcs.1185
  • Palmer, Alan, Fictional Minds, Lincoln: University of Nebraska Press, 2004.
  • Palmer, Alan, Social Minds in the Novel, Columbus: Ohio State UP, 2010.
  • Zunshine Lisa, Why we read fiction Columbus: The Ohio State University, 2006.