elmeolvasás [a. mindreading, f. théorie de l’esprit, n. Mentalisieren]

Az elmeolvasás (mentalizáció, elmeteória, tudatelmélet) egy pszichológiai szakkifejezés annak a képességnek a megnevezésére, hogy elméleteket tudunk gyártani más emberek mentális tartalmaira: szándékaira, vágyaira, céljaira stb. vonatkozóan, és viselkedésüket ezekkel az elméletekkel magyarázzuk. Kifejlődését a 3-5. életévre teszik, meglétét ún. hamis vélekedés tesztekkel igazolják, melyek segítségével megállapítható, hogy a gyermek képes-e megérteni, hogy mások elmetartalmai különböznek az övétől, valamint hogy vélekedéseink nem azonosak a tényállással. Részben átfedésben van az empátia fogalmával, mely a mások érzelmeinek megértésére vonatkozik. 

Irodalomtudományi jelentőségét a kognitív fordulat után ismerték fel, mikor empirikus úton kimutatták, hogy az elmevakságban (az elmeteória hiányában) szenvedő egyének csökkent érdeklődést mutatnak a fikció iránt és nehézséget okoz számukra a kitalált történetek megértése. A kitalált történetekben szereplő karaktereket ugyanis ugyanúgy értjük meg, mint valós embertársainkat: az ábrázolt viselkedés alapján szándékokat, célokat, vágyakat tulajdonítunk nekik, és ezek alapján egy koherens psziché képzetét alakítjuk ki. De fontos szerepe lehet a természetábrázolások vonatkozásában is, ha a táj a szereplő belső világának kivetüléseként értelmezhető, sőt minden olyan leírás tekintetében, mely a szereplő gondolatainak, érzelmeinek metaforikus ábrázolásaként működik. Az elmeolvasást ezért ma a narratíva megértéséhez nélkülözhetetlen kognitív képességnek tartják.

H.M.

Irodalom

  • Baron-Cohen, Simon. 1995. Mindblindness. An Essay on Autism and Theory of Mind. Cambridge, Massachusetts, London, England: MIT Press/Bradford Books.
  • Bortolussi, Marisa, és Peter Dixon. 2003. Psychonarratology. Foundations for the Empirical Study of Literary Response. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Cosmides, Leda és Tooby, John. 2013. „A forrás nyomában: A metareprezentációt és a szétcsatolást elősegítő adaptációk evolúciója”. Fordította Makai Péter Kristóf. Helikon, 2013/2: 150–178.
  • Flesch, William. 2007. Comeuppance. Costly Signaling, Altruistic Punishment, and Other Biological Components of Fiction. Cambridge, Massachusetts, London, England: Harvard University Press.
  • Horváth Márta. 2011. „Megtestesült olvasás. A kognitív narratológia empirikus alapjai”. Literatura 37 (1): 3–16.
  • Leslie, Alan. 1987. „Pretense and Representation: The Origins of »Theory of Mind«”. Psychological Review 94 (4): 412–426.
  • Mellmann, Katja. 2010. „Voice and Perception. An Evolutionary Approach to the Basic Functions of Narrative”. In Toward a Cognitive Theory of Narrative Acts, szerkesztette Frederick Luis Aldama, 119–40. Cognitive Approaches to Literature and Culture Series. Austin: Univ. of Texas Press.
  • Szabó, Erzsébet. 2019. „Mindenki gyanús: Az elmeolvasás és a metareprezentáció szerepe a detektívtörténetek olvasásakor”. In Hogyan olvasunk krimit? Új perspektívák a detektívtörténet kutatásában, szerkesztette Horváth Márta és Szabó Erzsébet, 40–52. Budapest: Ráció.
  • Zunshine, Lisa. 2006. Why we read fiction. Theory of mind and the novel. Columbus: The Ohio State University Press.
  • ———. 2010. „Lying Bodies of the Enlightenment. Theory of Mind and Cultural Historicism”. In Introduction to Cognitive Cultural Studies, szerkesztette Lisa Zunshine, 115–133. Baltimore: John Hopkins University Press.